Lillehammer Strikkefestival 2018

Foredrag


Forside NorskStrikkehistorie.jpg

Norsk Strikkehistorie: På tide å rette opp noen vrangforestillinger.

Vi er en nasjon kledd i strikkede klær, men til tross for at halvparten av norske kvinner strikker, er det få som kjenner historien til våre strikketradisjoner og strikkingens plass i dagens kultur. To av landets mest kunnskapsrike forfattere innen klær og mote, Ingun Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiasson, har skrevet boken Norsk strikkehistorie (Vormedal Forlag) som beskriver den spede begynnelsen på 1600-tallet fram til i dag. Det handler både om strikkingens betydning for våre klesvaner, produktene og vår selvfølelse, og ikke minst om de som har laget de ikoniske «norske» mønstrene. 

Ingun Grimstad Klepp kommer og snakker om boka.
 


RLIE-lofoten wool m garn.jpg

Lofoten Wool

I sitt foredrag vil Ragnhild Lie grunnlegger av Lofoten Wool fortelle om sauene, bøndene, ulla, garn, strikkemønstre og plantefarging.

Lie er fra Kvam og vokste opp på Lillehammer. I 1997 tok hun hovedfag ved Kunsthøyskolen i Bergen ved institutt for tekstil. Etter mange år i Lofoten og ulike prosjekter startet hun i 2014 Lofoten Wool som i dag selger garn og andre ullprodukter laget av lokale sauer.

I 2017 mottokk Lie gründerprisen fra Det Kongelige Selskapet for Norges Vel. I 2018 åpnet hun verkstedsutsalg på gården sin der  sauene er i fjøset under kontoret og folk kan oppleve både garn, skinn, såpe og suppe fra dyra.

www.lofoten-wool.no

 


Brita Rusten åmot.png

Norsk ull

Brita Rusten Åmot er husflidskonsulent i Oppland og har et kåseri om ull og norsk ull spesielt, viser bilder og har  med eksempler på ull og garn.

På festivalen har vi utstillingen/installasjonen Ullialt fra Norges Huslfidslag som viser norsk garn.


vante.png

Lillehammervanten

Kåring  av vinneren i konkurransen om å skape Lillehammervanten. Vinneren får heder og ære, et års medlemsskap i Norges husflidslag og kr. 2.000 i premie.

I juryen sitter strikkedesignerduoen Arne&Carlos, husflidskonsulenten i Oppland  Brita Rusten Åmot, styremedlem i Lillehammer husflidslag Ingrid F. Kleven og studieleder i Oppland husflidslag Kirsti Krohn.


Kurs


Kurs: Farging av garn →

Kursholder: Laila Henriksen.

Tid og sted: 10.00–12.45 på skolekjøkkenet, Hammartun skole

Pris: kr. 750 (inkl. festivalbillett) + kr 200 for materialpakke som betales direkte til kursholderen.


Kurs: Nålebinding →

Kursholder: Kari Anne Ringen Lunke, Lillehammer husflidslag.

Tid og sted: 15.00–18.00, Salongen, Kulturhuset Banken

Pris: kr. 750 (inkl. festivalbillett)


 

Kurs: Kontstrikk →

Kursholder:
Solveig Orstad Teigen, Fron husflidslag

Kurs 1
Tid og sted: 10.00–12.45, Festsalen, bak scena, Kulturhuset Banken
Pris: kr. 750 (inkl festivalbillett



 

Kulturelle og sosiale arrangementer


Konsert


Film


Strikkekafé


Omvisning


Byvandring


 

Boder

 

Byttebørsen

Mangler du et nøste til å fullføre genseren eller har du fått feil nøste til fargeinnslaget i vottene? Kanskje finner du det du mangler i garnhaugen vår? Ta med eget garn med bandolær intakt og bytt det mot et annet nøste eller flere.

Lillehammer husflidslag / Uldvaren


louisa bond2.png

Lær å reparere strikkeplaggene dine

Hvis du ikke fikk med deg Louisas kurs i stopping, så har du allikevel muligheten til å lære av Louisa. Hun sitter om ettermiddagen og demonstrerer stopping, forsterkning og strikking av lapp.

Louisa Bond, Worn Values


Nuppereller i ull

Inger viser hvordan man slår nuppereller. Nuppereller slås vanligvis i lin, men Inger tester ut ulltråd.

Lillehammer husflidslag


Lær å hekle

Du kan lære og hekle eller få hjelp til å komme videre fra det å kunne hekle kjedemasker. For både barn og voksne.

Lillehammer husflidslag

 

jenter strikker.png

Lær å strikke

Man kan gå på strikkefestival selv om man ikke kan strikke! For strikkefestival er også et sted hvor du kan lære og strikke. Er du nybegynner – barn eller voksen – eller har glemt hvordan du egentlig gjorde det, kan du lære her.

Lillehammer husflidslag


Bånd og snorer

Det finnes mange forskjellige teknikker for å lage bånd og snorer. Her lærer du noen av teknikkene. For alle, men retter seg spesielt mot barn og unge.

Lillehammer husflidslag


Det lure hjørnet!

Her får du de lure små triksene som gir strikkeplaggen den ekstra finishen. Som å strikke en god sokkehæl eller en raffinert felling? Her får du de smarte tipsene!

Lillehammer husflidslag


spinning på byen.png

Se og lær spinning av garn på håndtein og rokk

Vi sitter ved rokken og med håndteinen og viser spinning av garn. Hvis du har lyst til å prøve selv har du muligheten til det: vi har rokker og håndteiner du kan prøve deg på.

Lillehammer husflidslag /Etnedal husflidslag


Konkurranse: Lillehammervanten


Lillehammer husflidslag har utlyst konkurranse om å designe Lillehammervanten. Lørdag 6. oktober vil det bli avslørt hvem som er vinneren! Vinneren får heder og ære, et års medlemskap i Norges husflidslag tilknyttet valgfritt lokallag og kr 2.000. 

I juryen for konkurransen sitter strikkedesignerene Arne & Carlos, husflidskonsulent i Oppland Brita  Rusten Åmot,  studieleder i Opplands husflidslag Kirsti Krohn og styremedlem i Lillehammer husflidslag Ingrid Kleven. 

 

Konkurransekriterier: Vanten eller fingervotten utføres i valgfri tekstil teknikk. Materialet skal være i naturmaterialer som norsk ull, lin, silke, bomull, alpakka eller andre naturfibre. Evt. dekor er valgfri.

Innlevering: Det ferdige produktet leveres med mønsteropptegnelse, beskrivelse og materialoversikt (med garnnavn og fargenr.) til Lillehammer husflidslag, Fåberggt. 102, 2609 Lillehammer innen 1. september 2018.  Produsentens navn, adresse  og øvrige kontaktopplysninger legges ved. Konvolutten forsegles og merkes "Lillehammervanten".

Etter avsluttet konkurranse er mønsteret Lillehammer husflidslag sin eiendom. Lillehammer husflidslag har enerett til vederlagsfritt å kunne selge mønster og garnpakker.

Vinnereren av designkonkurransen får navnet sitt på mønsteret.

vante.png

Marked


Helgum gård, Gran

Garn av pelsull fra egne sauer. I boden får du også pelssauskinn og produkter jeg produserer av både skinn og garn fra pelssauene mine.


Husfliden Lillehammer

Husfliden Lillehammer ligger i Storgata rett opp bakken fra Banken og gir 25% rabatt på garn ved framvisning av festivalbillett/ kursbillett. Forøvrig får medlemmer i husflidslag tilknyttet Norges Husflidslag 10% på alle varer bortsett fra på bunad. Husk medlemskort med gyldig oblat.

 


Søndre Røine gård, Sylling

Garn, ryegarn, forgarn og filteflak av ull fra egne spælsauer. Vi har også med skinn og sitteunderlag, ullhjerter, grytelapper og noen puter som er laget av ulla til sauene våre.

 

Kristin Hoaas, Gammelt Nytt Lillehammer

Kristin syr vesker og bag'er av gjenbrukte tekstiler.


Alpakka Gausdal

Alpakkagarn av fibre fra egen dyr.


Sysselgården-Dåpstradisjon, Brandbu

Småplagg, sjal og utstilling av ullblonder til inspirasjon.

 

Værbitt garn, Oslo

Luksusgarngarn av norsk ull, produsert ved Hillesvåg, Rauma, Telespinn og Selbu spinneri, håndfarget etter alle kunstens regler i Oslo. Andre godsaker, som maskemarkører, glassknapper, strikkebager og -magasiner er også med!


Bjørg Schultz, Mangesysleriet A/S, Vågå

Egenprodusere varer som småplagg i ull fra naboens sauer, pjone- og hakkeredskap i tre og trenåler til nålebinding.


Ann Kathrin Bryn, Biri

Småartikler som smykker, strikkekrus m.m.

 

 

Lofoten Wool

Eget garn av ull fra norske saueraser. Naturfarget og plantefarget garn.

 


Jane J. Design, Brandbu og Mohair-Ull, Eina

Småplagg og smykker. Håndspunnet garn av ull fra egne mohairgeiter.


Lillehammer husflidslag

Håndlagde stoppesopper, garnstoppere og nøsteboller i tre.

 

Naturull, Vågå

Garn og skinn fra eiga og annen lokal sau. 


Leine Merino, Kvam

Leine Merino har merinosauer og av ulla spinner Sandes garn. Her kan du se og kjenne på garnet.  Husfliden på Lillehammer er forhandler og gir 25% rabatt på garn mot fremvisning av festivalbillett.


Uldvaren 

Butikken Uldvaren ligger i Storgata og gir 20% avslag på garn til alle festivalgjester ved framvisning av festivalbillett.